Harman/Kardon Logic 7 brak dźwięku, tuner radiowy nie wyświetla częstotliwości, system Comand wyświetla napis "Urządzenie niedostępne"?
Mamy rozwiązanie!
Poniżej przedstawiamy krótką relację jednej z bieżących napraw która powoli staje się naszą codzienną rutyną a może jeszcze nie wszyscy zainteresowani wiedzą że jest to jedna z usług jakie oferujemy.
Harman / Kardon Logic 7 to wielokanałowy wzmacniacz z tunerem radiowym na pokładzie. Wzmacniacz ten montowany był w Mercedesie W221 S-klasa w latach 2005 – 2013, można go także spotkać w modelu CL C216 produkowanym w latach 2006 – 2013. Wzmacniacze te pracowały w parze z jednostkami centralnymi Comand NTG3.0 oraz NTG 3.5 ( inaczej NTG30 i NTG35 ).
Nasz aktualny pacjent pochodzi z Mercedesa CL wyposażonego w jednostkę Comand NTG 35. Auto jest nam dobrze znane, gdyż przeszło parę lat temu kilka usprawnień tj. zmiana regionu, wgranie polskiego menu i polskiego lektora oraz zmiana zakresów radiowych. Jednak od pewnego czasu Klient zaczął obserwować zanikanie dźwięku a po dłuższym czasie jego całkowity brak, dodatkowo tuner przestał wyświetlać częstotliwość, nie można było także wybrać źródła dźwięku. Jest to chyba najbardziej charakterystyczny zestaw objawów uszkodzonego wzmacniacza co potwierdziła diagnoza.
Na pierwszy rzut oka widać co jest piętą achillesową tych wzmacniaczy – wilgoć połączona z kurzem wpadającym wprost na krytyczne układy w tym wzmacniaczu tj. przetwornicę 3,3V zasilającą główny procesor OASIS oraz układ DSP, oraz interface magistrali MOST który realizuje wzbudzenie wzmacniacza w momencie pojawienia się transmisji z jednostki Comand.
Wiele osób zaczęło by od czyszczenia tego bałaganu i jest to bardzo dobry ruch jednak jak widać na poniższym zdjęciu jest to dopiero pierwszy krok do tego aby wzmacniacz miał szanse poprawnie pracować przez kolejne lata.
Po oczyszczeniu grubej warstwy kurzu naszym oczom dopiero ukazuje się właściwy problem tj. korozja. Na szczęście firma Harman/Kardon przy produkcji tego wzmacniacza wykorzystała laminat o bardzo grubej warstwie miedzi z przelotkami międzywarstwowymi w formie insertów co sprawia że jeżeli chodzi o laminat to często wystarczy oczyszczenie uszkodzonej soldermaski tj. zielonego lakieru którymi zabezpieczane są fabrycznie miedziane ścieżki i pobielenie odsłoniętych ścieżek.
Niestety w przypadku skorodowanych komponentów niezbędna jest weryfikacja i wymiana uszkodzonych lub „podejrzanych” komponentów na nowe co jasno ukazuje zestawienie zdjęć z pomiarów na linii 3,3V w trakcie naprawy w zestawieniu z ostateczną weryfikacją po naprawie gdzie jasno widać że brakowało nam 0,2V na kluczowej linii zasilającej co prowadziło do znacznego nagrzewania się komponentów i mogło doprowadzić do ich uszkodzenia.
Niestety dość często docierające do nas wzmacniacze są po połowicznych lub amatorskich naprawach gdzie celem było to aby wzmacniacz wydobył z siebie dźwięk co w przypadku tej konstrukcji jest bardzo ryzykownym podejściem gdyż wadliwie pracująca przetwornica może doprowadzić do bardzo rozległej awarii co utrudni lub uniemożliwi późniejszą naprawę takiego egzemplarza.
Przy naprawie tych wzmacniaczy stosujemy specjalną płytę grzewczą która pozwala równomiernie nagrzać cały laminat przy wykorzystaniu promieniowania podczerwonego ułatwiając tym samym demontaż i montaż komponentów nie narażając laminatu na odkształcenia i naprężenia co znacznie poprawia estetykę wykonanej przez nas pracy a nam daje pewność że wymienione elementy nie zostały przegrzane/ uszkodzone w procesie lutowania.
Logic7 ma niezwykle pomysłowo rozwiązany układ chłodzenia który składa się z wydajnego wentylatora który tłoczy powietrze do wnętrza wzmacniacza które to powietrze wydostać się może jedynie poprzez kanał który tworzy aluminiowa blaszka z logiem LOGIC7 z tyłu wzmacniacza co powoduje że przepływające powietrze omiata w zasadzie cały radiator odprowadzający ciepło z końcówek mocy. Jedynym grzechem konstruktorów był brak zastosowania w Logic7 powłoki zabezpieczającej laminat przed wilgocią co przecież Harman stosuje w swoich konstrukcjach od lat i na dużą skalę.
My ten błąd poprawiamy zabezpieczając laminat w newralgicznych miejscach warstwą lakieru.
Po wykonaniu naprawy wzmacniacz sprawdzany jest pod kątem poboru prądu w trybie stand-by a ten powinien być bliski zeru i co ważne wzmacniacz powinien przechodzić w tryb uśpienia niemal natychmiast po uśpieniu jednostki centralnej Comand.
Kolejnym krokiem przed odesłaniem naprawionego wzmacniacza jest test funkcjonalny na "stole" tj. z wykorzystaniem przygotowanego zestawu, z ekranem, jednostką Comand co sprawia że nie potrzebujemy samochodu z którym dany wzmacniacz współpracował aby sprawdzić dokładnie jego działanie. W tym konkretnym przypadku dokładne sprawdzenie po naprawie odbyło się w aucie z którego wzmacniacz pochodził.
Poniżej lista typowych objawów mogących świadczyć o usterce wzmacniacza:
- Comand nie uruchamia odtwarzania płyty CD
- Comand nie wyświetla danych RDS i częstotliwości w zakładce Tuner
- Comand nie uruchamia się w pełni lub zatrzymuje się na logo Mercedes
- Nie można wybrać źródła dźwięku
- Wzmacniacz nie przechodzi w tryb uśpienia co może prowadzić do szybkiego rozładowania akumulatora
Jeżeli borykasz się z podobnym problemem zapraszamy do kontaktu szczególnie że diagnoza jest bezpłatna a paczkę możesz wygodnie nadać w paczkomacie na nasz koszt za pośrednictwem strony www.szybkiezwroty.pl wybierając naszą firmę FABRYCZNE.PL TOMASZ SZUTA
Producentem wzmacniaczy Logic7 dla Mercedes-Benz jest firma Harman/Becker a ich oznaczenia modelowe to:
- BE7021 / 7021 / BE-7021
- BEM005 / M005 / BE-M005
- BE9061 / 9061 / BE-9061
a poniżej znajdziesz listę z numerami katalogowymi wzmacniaczy wg. nazewnictwa Mercedes-Benz:
- A2218205189 ( A 221 820 51 89 ) 2218205189
- A2218205789 ( A 221 820 57 89 ) 2218205789
- A2218206689 ( A 221 820 66 89 ) 2218206689
- A2218206789 ( A 221 820 67 89 ) 2218206789
- A2218206889 ( A 221 820 68 89 ) 2218206889
- A2218208789 ( A 221 820 87 89 ) 2218208789
- A2218209089 ( A 221 820 90 89 ) 2218209089
- A2218701589 ( A 221 870 15 89 ) 2218701589
- A2218701789 ( A 221 870 17 89 ) 2218701789
- A2218701889 ( A 221 870 18 89 ) 2218701889
- A2218702889 ( A 221 870 28 89 ) 2218702889
- A2218704689 ( A 221 870 46 89 ) 2218704689
- A2218705089 ( A 221 870 50 89 ) 2218705089
- A2218707789 ( A 221 870 77 89 ) 2218707789
- A2219000502 ( A 221 900 05 02 ) 2219000502
- A2219003402 ( A 221 900 34 02 ) 2219003402
- A2219004302 ( A 221 900 43 02 ) 2219004302
- A2219004701 ( A 221 900 47 01 ) 2219004701
- A2219005302 ( A 221 900 53 02 ) 2219005302
- A2219008102 ( A 221 900 81 02 ) 2219008102
- A2219008103 ( A 221 900 81 03 ) 2219008103